Към началото на страницата

Прово-question: Becoming ♂

//   38 коментара

снимка: sky_mender

Отново схоластично ще нищим несресани прумици, за които този път вдъхновението идва от Nostromo, а косвено и от Марти. Благодаря и на двама ви :) .

Новият прово-question е: Кои са филмите, които задължително трябва да гледа един мъж, като част от надрастването на, познатия от една филмова класика, обобщен, минималистичен портрет на мъжа – „Rocking Machine“ на Herman Makkink ;) (момчета, прощавайте за опростенческия ми поглед и на скулптурата, и на пола ви). Или казано по-просто – кои са най-мъжките филми според вас?

Искам да уточня, че този пост не цели избухването на джендърни войни (твърде много ми харесвате за подобни дребни провокации), фокусът е върху качественото „формиращо“ кино за силния пол. Ако ви е интересно ще направя и female версия. Пускам една пилотна тройка, в последствие ще допълвам в коментарите:

  1. The Godfather (IMDb)
  2. The Insider (IMDb)
  3. Irréversible (IMDb)

Напомням, че при прово-questions целта е дискусия между всички, а не диалог на всеки по отделно с мен :) .

Хайде, собствениците на блогове за кино са повече от предизвикани :)

Bookmark and Share


38 коментара

  • //  legrandelf

    11.06.2010 @ 14:37

    Коментар

    Моментално изключвам „The Insider“ :) Не смятам, че е човеко-, още по-малко мъжоизграждащ филм :)

    „The Godfather“ е набеден за ултимативния мъжки филм, но в него… освен Пузо и извергнатия поглед (над нещата) на Копола – няма нищо (за мен, разбира се).

    Всъщност зависи от прослойката, в която израстваш, с която се срещаш (най-често) през живота си. Където се формират първите 7 (а защо не и следващите) години.

    Филми, които трябва да гледа едно момче, на прага да бъде мъж са… (добре де, една малка част, обобщение в прибързана, но не premature тройка):

    „Kids“ или „Requiem for a Dream“ – за да стопли вниманието върху отговорностите на пубера;
    „Road to Perdition“ – що се отнася до respect the elders (на испански знам как се произнася, звучи по-яко, но не мога да ти го напиша);
    [запазвам си правото за по-късно упоменаване на номер 3]

    „Irréversible“ е за доста по-късен етап от живота.

    Така… до сега говорих за надрастването :)

    За мъжките филми, където струи тестостерон и се лее пот, кръв, сперма и фекалии (по лошите, добрите и тъпите копелета) – не мисля, че има скрити послания освен донапомпване на егото и изливане на въпросните насъбрали се телесни сокове и екзотерични съставки на организма.

    Все едно да пуцам електронни игри или да натискам педала до дупка. Що не и малко спаринг, футбол (със спаринг) и прочие разтоварващи. Е, който иска – да ходи да ‘бичи във фитнеса! :)

    Отговори

  • //  Bia

    11.06.2010 @ 14:39

    Коментар

    И задължително всичко с Мегън Фокс :D

    Отговори

    • //  sky_mender

      11.06.2010 @ 14:46

      Коментар

      И Анджелина Джоли! И Моника Белучи, по която и аз точа лиги (особено в „Малена“).

      Отговори

      • //  Bia

        11.06.2010 @ 15:15

        Коментар

        Това за МФ го казах с ирония.
        Иначе Моника Белучи…и аз точа лиги по нея1 А „Малена“ е един много любим филм, след който започнах да слюноотделям ;)

        Отговори

        • //  sky_mender

          11.06.2010 @ 15:19

          Коментар

          :) иронията всеки я долавя, аз затова и донаредих мокрите блянове от светата полюционна троица.

          Малена/Моника е отделно нещо…

  • //  sky_mender

    11.06.2010 @ 14:45

    Коментар

    „Вътрешен човек“ подлага на скепсис героизирането, все пак от една възраст нататък не може да се живее (толкова) декларативно… или поне не само. Интересен ми е заради моралните въпроси, които поставя, преоценките и ъгъла, от който ги нищи, варирането на гледната точка. Като филм не знам доколко е качествен, но като провокация към критична преоценка на базисни концепции е градивен.

    Само да вметна едно уточнение – надрастването го разглеждам не като етап от съзряването, а като паралелен процес на формиране – атрибут и резултат по-скоро на опита, отколкото на възрастта.

    За Requiem for a dream – thumbs up!

    Отговори

  • //  legrandelf

    11.06.2010 @ 15:03

    Коментар

    Ако ще предлагам Майкъл Ман, нека бъде „ЖЕГА“ :) Ясно е, че ми е любим(ият негов) филм, но ако ще става въпрос за характери, преоценката им и… изобщо вземането на решения „on the run“ – определено е як, култов и мъжкарски! :)

    Bia, come on… Мегън Фокс? :) Май всички жени си мислят, че мъжете й се кефим… Грешка! :) За Джоли… ми ок, не съм й турбо фен, но е готина!

    В предишните й филми повече я лапам, сега… нем! :)

    Но пък Моника… си е Моника, още от „Доберман“, през „Малена“, та даже и в гореупоменатия от sky_mender, където става… много страшно! :)

    Отговори

    • //  Bia

      11.06.2010 @ 15:42

      Коментар

      Елфът нещо не я долови иронията :)
      Марти, ако кажеш, че и мачове не гледаш, довечера у нас или у вас? ;)

      Отговори

      • //  sky_mender

        11.06.2010 @ 15:45

        Коментар

        Направо в мазето на Nostromo – там вече всички сме канени или самопоканени… и Елфа щял да носи (на) пиене, а ние с Ел ще се попечем не Бетелгейзе.

        Отговори

        • //  Nightwish El

          12.06.2010 @ 8:41

          Коментар

          Вече взе да ми става еротично!
          :D

  • //  Nostromo

    11.06.2010 @ 15:26

    Коментар

    Скай, третият не съм го гледал, но в първите два много трудно средностатистически мъж може да „открие себе си“, освен ако не е син на мафиотски бос или химик на щат в цигарена корпорация (Ламот си има работа с колбички, може би това е неговият филм :) ). По-скоро се присъединявам към Елфа по отношение на „Kids“, но не и по отношение на другите два.

    Опитвам се да си спомня филми, които са ми повлияли на времето и определено първото заглавие, което ми изплува е „Взвод“, защото, както и да го погледнеш, той е история за израстването от наивен младеж с идеали до мъж с виждания за това как е изграден света и кои са движещите сили в него. За съжаление това е единственият филм на Стоун, който става за нещо (в някаква степен и „Обратен завой“, но тук вече съм извън темата). Друг филм е „Полет над кукувиче гнездо“ – пак от тинейджърските ми години и пак разтърсил ме из основи. Сещам се за още поне 5-6 заглавия, но съм сигурен че ми се губят още толкова, така че няма да затварям темата с трети… поне за момента… :)

    P.S. „Лачените обувки на незнайния воин“ – задължителен също, сега се сетих. :)

    Отговори

    • //  sky_mender

      11.06.2010 @ 15:29

      Коментар

      Няма фиксиран брой на посочените филми, ще гоним критична маса ;) .

      Отговори

      • //  Nostromo

        11.06.2010 @ 16:04

        Коментар

        1. Взвод
        2. Полет над кукувиче гнездо
        3. Лачените обувки на незнайния воин
        4. Бунтовник без кауза
        5. Плашилото (руски)
        6. Опасни връзки
        7. Имало едно време на запад
        8. Ангелско сърце
        9. Непростимо и Няма място за старите кучета
        10. Строго секретно!!! (защото е свръх-мега-вега-канис-маджорис велик!!!)

        Иначе искам да изкажа взхитата си от криейтив виждането и вниманието към детайла във фотото от хедъра… Първоначално кой знае как ми бяха убягнали двете лица. Не че не се възхищавам във всеки пост от решенията на автора, ама до сега не го бях „натъртил“. :)

        Отговори

        • //  sky_mender

          11.06.2010 @ 16:25

          Коментар

          Ммммгааааа :) ! (и сиренцето отиде по дяволите)

          Забравих да кажа – стилен и зрял избор, казвам го с клише, но си е 100% истина :) . Респект!

  • //  иво

    11.06.2010 @ 15:56

    Коментар

    Подкрепям Ностромо за „Взвод“, но ако вземем под внимание точно мъжкото израстване, филмът е „Говори с нея“ на Алмодовар – този филм го гледах за първи път преди 4-5 години, когато, сиреч, си бях още дете – е, няма по-добра метафора на мъжкото от него. Ако трябва пък да съм по-поетичен, бих казал дори и някой филм с гейове, като „Планината Броукбек“, който считам, че всички трябва да гледат… и новото – A Single Man (бягам от снобизъм, и определено, никаква сексуалност не трябва да се засяга, а по-скоро израстване в мисленето… щото, да си го кажем: ние, момчетата сме с по-крива гледна точка относно тези теми)
    Иначе „Малена“ е добро заглавие по темата. Бих включил и „Властелинът на пръстените“, „Боен клуб“ и „Индиана Джоунс“, ако щете :)

    Отговори

    • //  sky_mender

      11.06.2010 @ 16:35

      Коментар

      С теб мислим доста еднакво, гледаш нещата точно от моя ъгъл – израстване в мисленето и светогледа.

      „Говори с нея“ – с всички налични ръце и крака гласувам, btw, ако някога ти попадне прочети „Наталия“ на антонио Гомес Руфо (героят, Амбросио Орехуела, има някакви общи черти с Бенигно, пък и е забавно неангажиращо четиво)

      Отговори

      • //  иво

        11.06.2010 @ 16:37

        Коментар

        Непременно, мерси за препоръката…
        Алмодовар въобще е доста интересен, защото е и от двете страни… Сега се сетих и за „Лошо възпитание“, който е доста подценен. :) Хм, за други от типа не се сещам. А ти?

        Отговори

        • //  sky_mender

          11.06.2010 @ 16:46

          Коментар

          Е, то като сме тръгнали така няма как да не включим и Todo sobre mi madre (това и по линия на отношението към жената/майката, и за култивирането на търпимост към различния).

          Иначе си мисля да набутам и една много стара серия на Cold Case – S02E15 Wishing . Доста напудрени филми слага в малкото джобче на скъсаните си детски панталонки по отношение на сцениария и въздействието. Впрочем, ако някой има идея от къде да си я сваля, ще съм му благодарна до гроб.

  • //  sky_mender

    11.06.2010 @ 16:23

    Коментар

    Мотивацията за включването на The Godfather:

    Погледнато схематично ролите на двата пола са до голяма степен противоположни по характер и проява – жената пази статуквото, докато мъжът го измества; жената създава запазвайки, мъжът – създава рушейки; жената е гарант за спокойствие в тесен (семеен) социален кръг, докато мъжът – в по-широк (на ниво група по общност на интереси). Честно казано, мъже, възхищавам се и се ужасявам на тежката отговорност пред пола ви да правите избори на принцип „Noblesse oblige“, които изискват личен компромис в името на по-общи и абстрактни потребности.

    Този момент е застъпен и в The Godfather, и в The Insider, и в Heat, etc. Ta, причините са тези – осмислянето на отговорностите.

    Отговори

    • //  inni4ka

      11.06.2010 @ 17:11

      Коментар

      Ооооо! О!о!о! Колко добър въпрос! Подкрепям за Боен клуб, Реквиема и Road to perdition!

      - Адмирал.

      Руски филм, който скоро даваха и по ТВ. Честта, принципите, целенасочеността, силната любов, която понякога трябва да се жертва (поне за малко?) в името на по-високи идеали. За мен това беше ултимативно мъжкия филм

      -Master and commander- far side of the world

      Справянето с трудностите, чисто мъжките отношения в среда, в която просто няма жени. Много мрънкащи деца-момчета има днес като че ли: няма да им се отразят лошо едни по-сурови отношения

      - Rogue trader

      Образователен на принципа „какво НЕ трябва да правим и какви не е хубаво да сме“

      - The Elephant man и Freaks:

      Велики! защото важното е това под тъпия ни човешки костюм!

      - Stand by me:
      Защото се започва докато си малък :)

      Отговори

  • //  Nostromo

    11.06.2010 @ 17:01

    Коментар

    Cold Case – S02

    Иначе предполагам, че решението на капитан Кърк дали да влезе в бой с клингоните или не, е достатъчно основополагащо за изграждането му като мъж?… :)

    Отговори

    • //  sky_mender

      11.06.2010 @ 17:12

      Коментар

      Ей, много ти благодаря, от много отдавна го търся. Измисли си изражение на благодарностите :) (освен бирата / чипса / сладоледа, дето ще те черпя под сянката на Икар-а)

      Отговори

      • //  Nostromo

        12.06.2010 @ 11:15

        Коментар

        Оставям този тежък избор на теб. :) Ще се осланям на твоето чувство за естетизъм, докато се черпя с бира, чипс и сладолед (последователността е произволна). :)

        Отговори

  • //  Acnapyx

    11.06.2010 @ 17:55

    Коментар

    Няколко, без номерация, не мога да кажа кои от тях смятам за по-важни, и кои – недотам:
    Once Upon a Time in America
    Untouchables
    Blade Runner
    Butch Cassidy and the Sundance Kid
    Secondhand Lions
    Ghost Dog
    Pulp Fiction (естествено, как никой не го каза досега?)
    Fight Club (донякъде)
    The Quiet American

    За The Insider – абсолютно съгласен, мястото му също е в списъка.

    Целенасочено прескачам почти целия Алмодовар, че и голяма част от Скорсезе – защото там почти всяко от заглавията е задължително точно в тази насока, а не искам да слагам дирекно „всичко от ~“. Не, отказвам се да правя класификация. Прекалено много стават.

    Отговори

  • //  legrandelf

    11.06.2010 @ 18:14

    Коментар

    Освен „Stand by Me“ искам да добавя „It“ :)

    Все пак… туй ми е първия филм на ужасите, който можеше да се гледа (вън от психарските истории от „Зоната на здрача“ и „Разкази от криптата“) :)

    Плюс това бях малък. Тогава още имаше Ефир 2, да не говорим, че към 22 и 45 го излъчваха, а вкъщи нямаше никой!

    Не се напиках ;)

    Мислих си за военен филм, но… честно казано – „Списъкът на Шиндлер“ повече ме отваря. Супер жестоко изтръпнах, докато гледах дебаркиращите войски в „Спасяването на редник Райън“, завидях на реализма, но в интерес на истината… когато през 2001-2002 г. играх (правената по сценарий на Спилбърг) „Medal of Honor: Allied Assault“, и „бях част“ от въпросните войници под картечен обстрел…

    пиках!

    :)

    „Боен клуб“ е жестокост, но… твърде многопластен, за да разлюпи някой тийнейджър :) Но… кой съм аз, за да определям константата на съзряване!

    Пускам Браян де Палма с неговия – „The Untouchables“!

    Представите за парадоксите във/на времево-пространствения континиум:
    - (от комична гледна точка) – трите части на „Завръщане в бъдещето“;
    - (от еби-му-майката-и-сериозната-точка) – двете части на „Терминатор“ :)

    Изрудии, които съм запомнил:
    - „Мухата“;
    - „Пилето“;
    - „Пришълецът“ + Камерън версията, плюс тази на Финчър;

    Ох!

    Отговори

  • //  Len

    11.06.2010 @ 20:47

    Коментар

    Бих добавил:
    -Бялото слънце на пустинята
    -Ние бяхме войници
    -Добро утро Виетнам
    -Ритни камбаната с финес

    Понеже в порастването се минава през различни етапи,това сменя и гледните точки на определени моменти както и мисленето.Поради това списъка би станал доста обемист.
    А да и да не забравяме STARWARS !

    Отговори

  • //  sky_mender

    13.06.2010 @ 10:11

    Коментар

    След inni4ka, Acnapyx и Len е трудно да се дописва (и по принцип), за финал добавям и Los Lunes al Sol (отчасти).

    Благодаря на всички, които се включиха с мнение. Подбрах си няколко филма, които едва ли ще направят от мен по-добър мъж, но със сигурност си струват гледането.

    Отговори

  • //  sky_mender

    13.06.2010 @ 15:41

    Коментар

    Тези трите:

    - Плашилото,
    - Rogue trader,
    - Secondhand Lions.

    Гледала съм само първия, но съм била доста малка, а като ми напомни за него се сетих, че филмът ми остави едно много странно и смущаващо усещане. Любопитно ще ми е да идентифицирам причините от позицията на възрастен.

    Отговори

    • //  Nostromo

      13.06.2010 @ 17:03

      Коментар

      Не мислех, че и някой друг го е гледал, а още по-малко – че си го спомня. Също си нямам на идея с какви очи бих го гледал сега, но тогава ме разтърси отвсякъде. Всъщност сетих се за него преди година, гледайки „Повелителят на мухите“, където също беше застъпено детското начало и по-глобалната тема за претопяването на другостта. А „Secondhand Lions“ и на мен ми е сред набелязаните.
      Иначе, да се отчета :) , преслушах ОСТ-то на „Вътрешен човек“ и си отбелязах чие основно е влиянието в ОСТ-то на „Гладиатор“. :) Заделих си парчето на Massive Attack – Safe From Harm за плеъра, както и Rites, основно заради джазовото звучене. Като цяло е музика, за която трябва определена обстановка, време и настроение, така че съм си я категоризирал вече, за което благодарности… :)
      P.S. Формата е пИрфектна, само след оразмеряването й курсора изчезва, но променяйки фокуса и връщайки го обратно, нещата се оправят. Поне при файърфокса е така…

      Отговори

      • //  sky_mender

        13.06.2010 @ 19:03

        Коментар

        И мен ме разтърси, даже по-правилната дума е потресе. Самата фабула почти ми се губи, но си спомням как ме накара да се почувствам. А усещането го определям точно като обезпокоително, до степен да не съм сигурна дали искам да го гледам отново. Допускам че тогава може би съм интерпретирала нещо погрешно, затова ми е любопитно как ще го възприема, оценя и осмисля сега.

        Щом ти харесват такъв тип джазови експерименти пробвай и другите на Ян Гарбарек, например Jan Garbarek – Red Wind, както и съвместните му с Ануар Брахем и Устад Фатех Али Кан (ако не си предубеден към музика с ориенталско етно звучене).

        Формата май ще я махна, исках да е по-удобно за тези, които я ползват, но повечето са с установени навици (за писане на тагове) и по-скоро е ненужна. Ще си напиша едно малко контекстуално меню за форматиране като ми остане време.

        // фикснах ти линка :) .

        Отговори

    • //  Nostromo

      13.06.2010 @ 17:05

      Коментар

      Мда, линковете съм свикнал да ги пиша на ръка, сори…

      Отговори

  • //  DSdiva

    14.06.2010 @ 23:12

    Коментар

    И сега какво се оказва? Мъж се ставало с …гледане, малииииииии :) )))
    Упс, това е груп спам, затова по въпроса за „мъжките филми“ от една …ами жена, да кажем :) )):
    „Scent of a Woman“ сори, пристрастна съм, но следвайки Сенека …един мъж се изпитва с..жена !
     

    Отговори

  • //  Mr.Anderson

    15.06.2010 @ 16:06

    Коментар

    „Здравей, как си приятелко! Как, добре ли я караш?“ :D
    За малко сядам пред компа и решрих да видя как е хавата-тази седмица ми е доста празнично, а и жегата ме убива. Не мога да посоча нито един филм, който да е чак толкова определящ за мъжкия характер. Много филми са ми харесали, но чак пък да са изграждащи. Колкото и „мъжки филма“ да изгледа един мухлъо той винаги ще си остане аутсайдер-срещал съм момичета, които са имали „по-мъжки“ характери и от най-отявлените „мъжкарчета-киномани“.
    П.С. Дано жегата ви отмине, там на изток :D

    Отговори

    • //  sky_mender

      15.06.2010 @ 16:14

      Коментар

      Welcome back Mr. Anderson! Как само липсва шареното Ви присъствие… Всички те чакаме да си изпразнуваш светлия празник и да се върнеш пак насам… това впрочем ми напомни, че никой не спомена един друг подходящ филм – „Абсолвентът“.

      Отговори

Това те навежда на мисли за?...

 

 

 

XHTML. Можете да ползвате следните тагове: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

* Задължителни полета